Όταν κάποιος κάνει δίαιτα, δεν υπάρχει μεγαλύτερη απόλαυση από το να «κλέψει» ένα κομματάκι σοκολάτα ή λίγα πατατάκια. Το «γιατί» εξηγεί μία νέα μελέτη, που αποκαλύπτει πως οι ενοχές εντείνουν την απόλαυση.
Την μελέτη πραγματοποίησαν επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Northwestern στο Ιλινόι, οι οποίοι επιστράτευσαν εκατοντάδες εθελοντές για να πραγματοποιήσουν σειρά πειραμάτων.
Όπως εξηγούν στην «Επιθεώρηση Έρευνας του Μάρκετινγκ» (JMR), στο πρώτο χώρισαν ομάδα εθελοντών σε δύο υποομάδες και τους ζήτησαν να κοιτάξουν τα εξώφυλλα έξι περιοδικών.
Οι μισοί από αυτούς κοιτούσαν εξώφυλλα περιοδικών υγείας που μιλούσαν για την υγιεινή διατροφή και οι υπόλοιποι εξώφυλλα που δεν είχαν καμία σχέση με την υγιεινή διατροφή.
Στη συνέχεια, οι ερευνητές τους έδωσαν μπάρες σοκολάτας, λέγοντάς τους ότι θέλουν να κάνουν μια «μελέτη για τη γεύση». Όλοι οι εθελοντές που είχαν μελετήσει τα εξώφυλλα με την υγιεινή διατροφή, είπαν πως οι σοκολάτες ήταν πιο νόστιμες απ’ ό,τι οι εθελοντές της άλλης ομάδας.
Στο δεύτερο πείραμα, οι ερευνητές χώρισαν 100 φοιτητές σε τρεις ομάδες και τους ζήτησαν να περιγράψουν με λίγα λόγια από μία εμπειρία τους. Οι φοιτητές της πρώτης ομάδας έπρεπε να περιγράψουν κάτι που τους είχε προκαλέσει ενοχές, αυτοί της δεύτερης κάτι που τους είχε προκαλέσει αηδία και εκείνοι της τρίτης ουδέτερα βιώματα.
Μετά το τέλος των περιγραφών, οι εθελοντές έφαγαν σοκολατάκια, τα οποία απεδείχθησαν πολύ πιο νόστιμα για όσους είχαν αναβιώσει τις στιγμές που τους είχαν προκαλέσει ενοχές.
Η συσχέτιση ενοχών και νοστιμιάς, όμως, δεν τελείωσε εδώ.Σε ένα τρίτο πείραμα, οι ερευνητές προκάλεσαν ενοχές σε ομάδα γυναικών και μετά τους έδειξαν τα online προφίλ ελκυστικών ανδρών σε μία ιστοσελίδα γνωριμιών.
Οι γυναίκες αυτές αποκόμισαν πολύ μεγαλύτερη ικανοποίηση από το «οφθαλμόλουτρο» απ’ ό,τι άλλες γυναίκες οι οποίες κοίταξαν τα ίδια προφίλ, δίχως όμως να έχουν πρώτα αισθανθεί ενοχές.
«Τα ευρήματά μας υποδηλώνουν ότι ενοχές και απόλαυση είναι αλληλένδετες στον εγκέφαλό μας», δήλωσε η επικεφαλής ερευνήτρια δρ Κέλυ Γκόλντσμιθ, επίκουρη καθηγήτρια Μάρκετινγκ & Καταναλωτικής Συμπεριφοράς στο Northwestern.
«Αυτό πιθανώς οφείλεται στο ότι πολύ συχνά στην πορεία της ζωής μας νιώθουμε ενοχές για πράγματα που μας ευχαριστούν ιδιαιτέρως – και αυτή η νοητική συσχέτισημε τον καιρό γίνεται μία αυτόματη αντίδραση, που υποσυνείδητα επηρεάζει πολλές αντιδράσεις μας», πρόσθεσε.
Πηγή: tanea.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου