Σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, οι οδικές συνθήκες στα Δυτικά Βαλκάνια αποτελούν σημαντικό πρόβλημα για την ανταγωνιστικότητα της περιοχής, με τα μποτιλιαρίσματα στο οδικό δίκτυο να επηρεάζουν την ολοκλήρωση της περιφερειακής αγοράς.
Λιγότερα από τα μισά οδικά δίκτυα στην περιοχή θεωρείται ότι βρίσκονται "σε καλή ή μέτρια κατάσταση. Αυτό οδηγεί σε πρόσθετα έξοδα και συμβάλει στην άνιση οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, απομονώνοντας πολλούς από αγορές και ευκαιρίες", δήλωσε ο Μπαχέρ Ελ-Χιφνάουι, υπεύθυνος προγράμματος του Τομέα Βιώσιμης Ανάπτυξης της Παγκόσμιας Τράπεζας, στουςSETimes.
Η οδική ασφάλεια αποτελεί ένα ακόμα πρόβλημα, με αποτέλεσμα θανάτους και τραυματισμούς, επιβαρύνοντας την οικονομία με έξοδα τα οποία σε κάποιες περιπτώσεις φτάνουν και το 2% του ΑΕΠ", δήλωσε ο Ελ-Χιφνάουι.
"Μόνο η Σερβία χρειάζεται περίπου 300 εκατ. ευρώ ετησίως για κατάλληλη οδική συντήρηση. Όλες οι περιφερειακές χώρες έχουν φιλόδοξα σχέδια για επενδύσεις στα οδικά δίκτυά τους, ωστόσο επιβαρύνονται ιδιαιτέρως από τα τρέχοντα οικονομικά προβλήματα της ευρωζώνης", πρόσθεσε.
Η Παγκόσμια Τράπεζα παρείχε 321 εκατ. ευρώ στη Σερβία για να αναπτύξει το Διάδρομο Χ, σημαντικό δρόμο ο οποίος συνδέει τη χώρα με τις βόρειες και νότιες γειτονικές χώρες, εξυπηρετώντας ως κύρια οδός διαμετακόμισης για εμπορικές μεταφορές στην ΕΕ.
Τα κύρια δίκτυα της περιοχής περιλαμβάνουν σημαντικές διευρωπαϊκές οδούς μεταφορών όπως ο Διάδρομος Χ -- ο οποίος εκτείνεται από την Αυστρία στην Ελλάδα και την Τουρκία, και ο Διάδρομος 8 -- ο οποίος εκτείνεται από το λιμάνι του Δυρραχίου στην Αλβανία μέχρι τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας στη Βουλγαρία
Η Bechtel Corporation που εδρεύει στις ΗΠΑ και η Τουρκική Enka καταπιάνονται με σημαντικές οδικές υποδομές στα Βαλκάνια: αυτοκινητοδρόμους σε Κροατία, Αλβανία και Τουρκία και ένα τμήμα αυτοκινητόδρομου στη Ρουμανία.
Στην Αλβανία, κατασκεύασαν το μοναδικό αυτοκινητόδρομο της χώρας ζωτική σύνδεση μεταξύ Κοσσυφοπεδίου, Βόρειας Αλβανίας και το Αλβανικό λιμάνι του Δυρραχίου.
Bechtel και Enka παρέδωσαν πρόσφατα το δεύτερο τμήμα του αυτοκινητόδρομου του Κοσσυφοπεδίου. Όταν ξεκίνησε το έργο αυτό το 2007, "ήταν απλά ένα όνειρο", δήλωσε στις αρχές Ιουλίου ο Πρωθυπουργός Κοσσυφοπεδίου Χασίμ Θάτσι.
"Σήμερα, το όνειρο αυτό γίνεται πραγματικότητα και αλλάζει, εκσυγχρονίζει το κράτος του Κοσσυφοπεδίου, αναπτύσσοντάς το και δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας", δήλωσε ο Θάτσι, τονίζοντας πως το αποτέλεσμα του έργου είναι το ταξίδι από την Πρίστινα στο Δυρράχιο, κατά το παρελθόν διάρκειας 12 ωρών, να είναι πλέον δυο με τρεις ώρες.
Η ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου του Κοσσυφοπεδίου το 2013 πρέπει να αποτελέσει πυρήνα του συστήματος μεταφορών της χώρας, προάγοντας την ανάπτυξη του εμπορίου και της οικονομίας στη χώρα και στην περιοχή.
"Υπάρχει πραγματική κατανόηση στις χώρες αυτές πως μια νέα ή βελτιωμένη οδική υποδομή φέρνει άμεσα και μακροπρόθεσμα οικονομικά οφέλη σε μοντέρνες και αναπτυσσόμενες οικονομίες", δήλωσε ο Ντέιβιντ Βελτς, πρόεδρος της Bechtel σε Ευρώπη, Ασία και Μέση Ανατολή, στους SETimes.
Η επιχείρηση προτιμάει να απασχολεί και να εκπαιδεύει τοπικό εργατοδυναμικό, προμηθευτές και εργολάβους. "Στο Κοσσυφοπέδιο, για παράδειγμα, το έργο του αυτοκινητόδρομού μας απασχολεί επί του παρόντος πάνω από 70% ντόπιους, και πάνω από το 60% του έργου που έχει δοθεί ως υπεργολαβία έχει πάει σε ντόπιους εργολάβους", δήλωσε ο Βελτς.
Οι περιφερειακές κυβερνήσεις είναι ενθουσιώδεις σε ό,τι αφορά στην κατασκευή. "Η κατασκευή αυτοκινητόδρομων θα επιφέρει αποτελέσματα τα προσεχή έτη", δήλωσε ο Πρωθυπουργός της Βουλγαρίας Μπόικο Μπορίσοφ τον Απρίλιο, κατά την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών στη Λεωφόρο Τρακίγια της Βουλγαρίας.
Τον Απρίλιο, η Σερβία ανακοίνωσε την κατασκευή των 40 χλμ., αξίας 308 εκατ. ευρώ, του αυτοκινητόδρομου Βελιγραδίου-Νότιας Αδριατικής, ο οποίος προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2015. Η λεωφόρος πρόκειται να συνδέει τη Σερβία και το Μαυροβούνιο με τη Ρουμανία και την Ιταλία.
Η πΓΔΜ ετοιμάζεται να κατασκευάσει τμήμα 28 χλμ. στο Διάδρομο 10 μέχρι το 2017 συνδέοντας τη χώρα με Σερβία, Ελλάδα και Ευρώπη.
Ο Μπορίσοφ ήταν προσηλωμένος σε αυτή την ιδέα τον Ιούνιο, καλώντας για δίκτυο λεωφόρων που θα περιστοιχίζει τα Βαλκάνια. "Η μη ύπαρξη λεωφόρων και σιδηροδρόμων για τη σύνδεση των πρωτευουσών όλων των Βαλκανικών εθνών είναι απαράδεκτη. Ήρθε η ώρα για κατασκευές στα Βαλκάνια".
setimes.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου